INTERMITTENT FASTING

GUN JE LICHAAM EVEN EEN PAUZE

Tijdens Intermittent Fasting (IF) heb je een aantal uren (8) per dag dat je eet (eetperiode) en een langere aaneengesloten periode (16) dat je niet eet (vastenperiode). De ‘vastenperiode’ is hét geheim van het succes. Het is essentieel dat je dan ook écht niet eet. Dinsdag en Donderdag zijn je IF dagen. Tijdens de eetperiode (tussen 11.00-19.00) drink je overdag 4 x 250 ml. Groen sap en neem je in het begin van de avond nog een lichte maaltijd. Natuurlijk mag je ook extra drinken; mineraalwater en/of  7X7 kruidenthee (bestellen kan bij Esther).
Hebben wij nooit eerder kennis met elkaar mogen maken, dan gaat hier altijd eerst een *intake-consult aan vooraf. Doordat ik op de hoogte ben van jouw hulpvraag, kan ik je gericht advies geven en tevens de gehele periode ondersteunen. Het is bijv. mogelijk om een periode van 4 weken IF te volgen.

• Ik werk volgens de 5:2 en 16/8 vastenmethode
• Incl. recepten voor soep – en lichte salades + dressing 
• incl. intake-consult wanneer wij nooit eerder kennis hebben mogen maken

VOORDELEN

IF kan behoorlijk wat voordelen opleveren voor je gezondheid. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat deze wijze van periodiek vasten kan bijdragen aan onder andere:

1. Afkicken van ongezonde tussendoortjes
2. Verbeterde vetverbranding
3. Gewichtsvermindering
4. Mooiere huid
5. Verlaging van risico kanker en hart- en vaatziekten
6. Een stabielere bloedsuikerspiegel
7. Mentaal weer ‘in beweging’ komen, waardoor uiteindelijk ook weer fysiek
8. Lichamelijk beter leren omgaan met een wisselend voedselaanbod.

In de oertijd heeft juist die ‘onvoorspelbaarheid’ van een wisselend voedselaanbod, ervoor gezorgd dat wij ‘spaargenen’ hebben ontwikkeld. De spaargenen zorgen ervoor dat er in tijden van overvloed een vetvoorraadje wordt aangelegd voor slechtere tijden. Deze spaargenen zijn nog steeds actief, alleen die magere tijden zijn er niet meer.

IF is helaas niet geschikt..

lief zijn voor je lijf

Wanneer je medicijnen gebruikt, kan periodiek vasten ongezond zijn. Gebruik je bijvoorbeeld al cholesterolverlagende middelen, dan graag altijd eerst met je arts overleggen. 

Ook voor mensen met hartproblemen, diabetes, je onregelmatig menstrueert of zwanger bent is periodiek vasten niet (altijd) geschikt. Hetzelfde geldt voor vrouwen die borstvoeding geven en voor mensen die in het verleden een eetstoornis hebben gehad of voor mensen jonger dan 18 jaar of als je een BMI lager dan 18 hebt.